Beginpagina
Woordenboek
Forums
Artikelen
Tools
Links
Over ons

Niet ingelogd! | Login | Aanmelden | Ledenlijst
WiskundeLeren.nl Forum » Wiskunde opgaven » Belgisch Middelbaar Onderwijs » een vraag over vergelijkingen van een parabool!
een vraag over vergelijkingen van een parabool!
dries Geplaatst op maandag 13 juni om 16:07

Klas:
hoi! ik zit in het 5de jaar middelbaar onderwijs in Belgie! ik volg kunst en we hebben morgen ons examen wiskunde!
ik heb een vraag.... ik kan de vergelijking van een parabool heel simpel vinden als ik de parabool zie, en als ik de top en een congruente parabool ken.... maar nu vragen ze in men schrift of ik de vergelijking ook kan vinden door enkel de top te kennen en 1 punt van die parabool!!! kan iemand me helpen.... ah ja ik weet ook dat het een dal parabool is.... dankja!!!

Mathijs Geplaatst op maandag 13 juni om 16:24

Klas: overig
Quote:
hoi! ik zit in het 5de jaar middelbaar onderwijs in Belgie! ik volg kunst en we hebben morgen ons examen wiskunde!
ik heb een vraag.... ik kan de vergelijking van een parabool heel simpel vinden als ik de parabool zie, en als ik de top en een congruente parabool ken.... maar nu vragen ze in men schrift of ik de vergelijking ook kan vinden door enkel de top te kennen en 1 punt van die parabool!!! kan iemand me helpen.... ah ja ik weet ook dat het een dal parabool is.... dankja!!!

Ja dat kan. Als je de top weet dan kan je al heel veel.
Dit is de standaard formule voor 2e graads vergelijkingen:
Formule:
y = a(q - x)テつイ + p
.
Als je weet dat het een dal parabol is, dan weet je dat a positief is.
Q moet het tegenovergestelde zijn van de X-top coテδカrdinaat, en de P is de Y-top coテδカrdinaat. Dan kan je hem toch uitrekenen, als je dan voor de X de x-coordinaat van het 2e punt in vult, en voor de y (achter het =-teken) de y-coテδカrdinaat van het 2e punt.

Misschien kan je de punten geven?

Ik ben het.

dries Geplaatst op maandag 13 juni om 16:29

Klas:
ja de top van de dalparabool is (2,4) en punt A is (0,6) hoe kan ik dan de vergelijking zoeken zonder dat ik de a kan vinden..... het enige wat ik weet is dat ze positief is zoals je al zei!

dries Geplaatst op maandag 13 juni om 16:39

Klas:
en het is ook zo dat we andere symbolen gebruiken wat dan de formule iets aanpast! en waardoor een "leek" in paniek geraakt! onze formule is dus wss hetzelfde maar anders gefomuleerd.....

y=a(x-("alpha"))テつイ+beita alpha= x van de top en beita = y van de top!!!!

dus ik kan het al half invullen:
y=-a(x-2)テつイ+4
niet????

Mathijs Geplaatst op maandag 13 juni om 16:42

Quote:
ja de top van de dalparabool is (2,4) en punt A is (0,6) hoe kan ik dan de vergelijking zoeken zonder dat ik de a kan vinden..... het enige wat ik weet is dat ze positief is zoals je al zei!

Formule:
y = a(q - x)テつイ + p y = a(2 - x)テつイ + 4

Dan kan je hem invullen

Formule:
y = a(2-0)テつイ + 4 = 6 a(4+4) + 4 = 6 8a + 4 = 6 8a = 2 a = 2/8 = 0.25

Dat is m. Succes!

Ik ben het.

dries Geplaatst op maandag 13 juni om 17:23

Klas:
hoi! bedankt voor u uitleg.... ik snap nu volledig de bedoeling! maar k had nog een kleine bedenking..het kan zijn dat ik heb volledig fout heb maar ... u zei dat 6=a(2-0)テつイ+4 gelijk is aan 6=(4+4)+4..... ik dacht dat het was 6=4a+4 .... wat dan maakt dat de uitkomst 1/2 wordt en niet 1/4

Mathijs Geplaatst op maandag 13 juni om 18:54

Quote:
hoi! bedankt voor u uitleg.... ik snap nu volledig de bedoeling! maar k had nog een kleine bedenking..het kan zijn dat ik heb volledig fout heb maar ... u zei dat 6=a(2-0)テつイ+4 gelijk is aan 6=(4+4)+4..... ik dacht dat het was 6=4a+4 .... wat dan maakt dat de uitkomst 1/2 wordt en niet 1/4

Beste,

Je hebt inderdaad gelijk
Formule:
a(2-0)テつイ + 4

2-0 is 2. 2 in het kwadraat is 4. 4a + 4... enz.
komt idd op een half uit.

Het is alleen niet toegestaan dubbel te plaatsen, dus 2 of meer reacties achter elkaar. Hiervoor is de bewerk knop uit gevonden.

Met vriendelijke groet,
Mathijs van der Hurk

Ik ben het.